W 100

Stoleté výročí založení první Waldorfské školy

V roce 1919 založil, spolumajitel a ředitel továrny na cigarety Waldorf-Astoria, Emil Molt spolu s Rudolfem Steinerem první waldorfskou školu pro děti dělníků této továrny. Stalo se tak ve Stuttgartu a škola dostala název Waldorfská škola.

Založení této školy byl tvůrčí čin propojení idejí s hospodářstvím té doby.

S rychlým rozšířením waldorfských škol získává jméno Waldorf nový kulturní rozměr a začíná se hovořit o waldorfském vzdělávání.

A od těchto okamžiků uplynulo již sto let a dnes, v blížícím se roce 2019, bude celý svět toto výročí oslavovat.

Česká republika se k oslavám připojí mnoha projekty:
– sestavením almanachu
– koncertní činností
– výstavami
– festivalem.

O všech chystaných projektech, které začnou již v září 2018 putovní výstavou, budete včas informováni.

Více informací ke stoletým oslavám najdete v aktualitách:

Tisková zpráva z 10. června, Asociace waldorfských škol České republiky, z.s.

Centrem celosvětových oslav 100 let waldorfské pedagogiky se
o víkendu stane Praha

Waldorfské školy v celém světě letos slaví 100 let od založení první z nich (7. září 1919 ve Stuttgartu). S více než jedenácti sty škol a dvěma tisíci školek v osmdesáti zemích se stalo hnutí inspirované myšlenkami Rudolfa Steinera největší nezávislou pedagogickou iniciativou na světě.

Několik desítek škol a školek v České republice si pro vrchol oslav vybralo Prahu, kde se 14. června uskuteční ve Smetanově síni Obecního domu koncert stočlenného orchestru a dvou sborů složených z žáků, učitelů i rodičů ze všech českých waldorfských škol (více o programu koncertu čtěte ZDE).

Před rokem a dvěma měsíci měl náš všewaldorfský orchestr založený v prosinci 2017 první zkoušku. Hned bylo jasné, že se v počtu hudebníků, kteří se sešli z deseti waldorfských škol nevejdeme do žádného z původně plánovaných pražských kostelů a důstojnou příležitostí se stal právě Obecní dům. Nyní máme za sebou pět hromadných zkoušek a tři zkušební koncerty v různých městech s pestrým hudebním repertoárem se skladbami od baroka po současnost. Zážitek ze společného hraní máme obrovský, i když trvalo dlouho, než se všechny děti dokázaly sladit v jeden celek. Všichni nyní pilně cvičíme a s napětím očekáváme slavnostní koncert, který bude mít svůj nevšední a jedinečný půvab především díky programové kompozici orchestrální hry, sborového zpěvu, mluveného slova a pohybového umění – eurytmie,“ říká Jarmil Brynda, koordinátor orchestru.

Oslavy, na něž do Prahy přijíždějí stovky příznivců waldorfské pedagogiky z celé republiky, budou pokračovat v sobotu 15. června na Vyšehradě WaldorFestem 100, který nabídne neuvěřitelně pestrý program divadelních a hudebních představení, přednášek, besed a řemeslných dílen, které připravili žáci a učitelé ze všech českých waldorfských škol (více o programu WaldorFestu čtěte ZDE).

Kromě uměleckého a řemeslného programu bude po celý den probíhat i program pedagogický. Jelikož je velmi obtížné přenést fungování i atmosféru waldorfských škol na jednodenní festival, bude pro děti i dospělé připravena alespoň ochutnávka některých vyučovacích hodin. V improvizované učebně proběhnou hodiny ručních prací, kaligrafie či poetiky a mnohé další. Čtvrťáci z Jinonic například uvedou divadelní představení Trolí vrch na pódiu ve Starém purkrabství, v němž a kolem nejž se celodenní program uskuteční,“ říká Pavel Seleši, ředitel waldorfské školy v Praze 5 – Jinonicích a člen představenstva Asociace waldorfských škol české republiky.

Festival je určený široké veřejnosti, rodinám s dětmi i zájemcům o alternativní pedagogiku z řad laiků i odborníků. I proto jsou jeho součástí přednášky o podstatě waldorfského školství pro širokou veřejnost. „Zkušení pedagogové a odborníci odhalí všem zájemcům srozumitelnou formou nejrůznější specifika waldorfské pedagogiky a připomenou i vývoj tohoto pedagogického hnutí během uplynulých 100 let ve světě i po sametové revoluci u nás,“ doplňuje Pavel Seleši.

Jaké jsou cíle a směřování současných waldorfských škol?

Za prioritní cíl si kladou vychovávat a vzdělávat děti ve všestranně a harmonicky rozvinuté osobnosti, což se odráží ve výuce, která rovnoměrně rozvíjí pohybové, intelektuální, umělecké i sociální potřeby dětí.

Pěstujeme v dětech zdravé sebevědomí. To se utváří díky pozitivnímu hodnocení dětí, které respektuje jejich individuální rozvoj a schopnosti. V široké nabídce činností si každý žák najde alespoň jednu oblast, v níž může vyniknout. Zároveň rozvíjíme smysl pro odpovědnost za vlastní jednání. Snažíme se rozvíjet spolupráci (nikoli soutěž) mezi dětmi. To je průprava pro budoucí zaměstnání, kde je vždy třeba spolupracovat, a ne pouze vynikat nad ostatními,“ říká Tomáš Petr, třídní učitel prvňáčků Základní školy waldorfské v Jinonicích a člen představenstva Asociace waldorfských škol české republiky.

Celosvětový vrchol oslav Waldorf 100 je naplánován na 19. září do Berlína a bude obsahovat jednak centrální část, ale také množství menších událostí. „Tato velká slavnost spojí kontinenty a do středu postaví člověka, lidi přes všechny politické, zeměpisné, kulturní, sociální či etnické hranice. Pronajali jsme k tomu rozsáhlé prostory v Berlíně a věříme, že se nám podaří vytvořit velice uměleckou slavnost, která bude veskrze věnovaná člověku a udělá radost jejím hlavním aktérům – totiž dětem,“ říká koordinátor celosvětových oslav Waldorf 100 Henning Kullak-Ublick.

Podívejte se na web českých oslav Waldorf 100.
Podívejte se na web celosvětového projektu Waldorf 100.